9 okt Franschhoek - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van PaulenIngridG - WaarBenJij.nu 9 okt Franschhoek - Reisverslag uit Franschhoek, Zuid-Afrika van PaulenIngridG - WaarBenJij.nu

9 okt Franschhoek

10 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Franschhoek

Pfffffff, wat een dag! Je kan het bijna geen vakantie meer noemen..
Om 10 uur zaten we op de mountainbikes, tochtje van 25 km, bergen en dalen en gravelwegen, uiteraard met wat pauzes. In deze temperaturen gaan sjeesen is onverantwoord. Om 11 uur hadden we een rondleiding bij Glenwood winerys. Nét op tijd, Ingrids ketting liep eraf, en met vettige vingers kwamen we aan. Rugzakkie om met wat water, fototoestel. Heel wat anders dan de meeste andere gasten met dikke wagens enzo. Kan ons niet boeien! Het productieproces nader onderzocht dus, dit ipv een proeverij.
NATUURLIJK GEVOLGD DOOR EEN PROEVERIJ!!! HAHAHA
6 heerlijke wijntjes geproefd. Ondertussen was het aardig opgewarmd, super mooi fietsen tussen de bergen in de prachtige vallei, op weg naar onze lunch. Weer op een wineyard, maar geen wijnproeverij ditmaal. Heerlijk zitten tussen de citrusbomen met limoenen, genoten we van lekkere hapjes. Ze hebben daar een charcuteriebar waar ze allemaal zelfgemaakte producten aanbieden. Was alleen dicht. Onder valse voorwendselen er naar toe gelokt luidt mijn bescheiden mening! Het seizoen begint eigenlijk pas in de zomer hier, dus vanaf november. Toch kregen we allerlei heerlijke hapjes....wijntje erbij. Volgens mij woont God helemaal niet in Frankrijk!
Hup, het fietsie weer op, richting huis, nog een wijnhuisje aangedaan en snel naar het zwembad. 4 uur 's middags namen we een welverdiende duik.
Al typend op ons zonnige terras, denken wij, met enig leedvermaak maar ook met genegenheid, aan alle mensen die dit hier nu niet mee kunnen maken.
Toch hebben wij het ook zwaar, het handwasje is gedaan en ligt te drogen!
Strax nog een klein avondsnackje aan de overkant, als we het overleven, dan volgt straks nog deze ervaring.
Sooooooo, dik 3 uur getafeld..
Mooie nette entree, zoals wij gewend zijn en wat ook bij ons past!
Een fijne tafel bij een open raam, lekker frisse lucht. Het restaurant is helemaal niet sjiek ingericht of zo.
Een vaste ober...euh oberesse, tafeldame, haar naam is Pauline.
Sfeer is losjes, maar bijna alle tafeltjes zijn bezet, en in de loop van de avond 100% bezetting. Tafeltje of 30 toch wel.
Ze hebben maar 1 menu, de enige keuze die je hebt is bijpassende wijnen of niet.
Toen ging het los, een geoliede machine werd gestart. In rap tempo kwam er een rits van mensen met bestek, borden, wijn en hapjes, als laatste Pauline met uitleg over de wijn en het eten. (Dat moest je thuis ook hebben, zo'n gedienstig meiske wat je eten en wijn komt opdienen! Misschien ook nog even de was en de ramen lappen? Of mag dat allemaal niet meer a-la sinterklaaspiet?). Ook een NL knul die daar stage loopt. Elk bord is prachtig opgemaakt, echte kunstwerkjes. We kregen ieder andere gerechtjes dus konden extra veel proeven, we deden sam-sam en hadden dus 18?gerechtjes. Dat was ook de bedoeling van het geheel....
We dachten dat we al aan gerecht 2 of 3 bezig waren, maar tot zover waren het alleen nog maar amuses. Die amuseerden behoorlijk kan ik je zeggen, ga niet vertellen wat alles was en hoe het smaakte, maar het was geweldig! Soms ietwat over de top, en wat vergezocht, maar het klopte allemaal wel. Na een gerecht of 3 begonnen we ons wat ongemakkelijk te voelen. Oh jee, nog 5 gerechtjes! Voelden het al goed dat de ergste honger al weg was zeg maar. Porties waren klein, maar alles bij elkaar! sfeer was losjes, geen poeha of zo. Pfffff, na 3 uur waren we er helemaal klaar mee! We voelden die 'bijpassende drankjes' ook goed doorkomen, haha.
Na de rekening heerlijk de frisse avondlucht in, 125 meter verder was onze slaapplek alweer. Het was een hele ervaring en zeker voor zulke prijzen. In NL betaal je dat ook voor een beetje goede middenklasser.
Morgen gaan we voor een tandje of 3 minder, ff compenseren.

• 11 Oktober 2015 - 18:48

Martine:

Paul, hoor ik je nu klagen over de hoeveel eten? watjes!
    x

• 12 Oktober 2015 - 13:23

Nelson M:

Ja, jullie hebben het ook zwaar ja ! Neeeeee, is helemaal duidelijk ! Al die gangen, is bijna niet te doen joh. Kun je beter 4 pannekoeken op een boot in Nijmegen naar binnen vrotten :)
    Groetjes aan Pauline !!